Search

Translate

zaterdag 14 januari 2017

Scrubben....

Waarom zou ik scrubben?
Om ervoor te zorgen dat je de afvalstoffen in het lymfevatenstelsel kwijt raakt, is scrubben een hele goeie. En zo raak je ook meteen je dode huidcellen kwijt; een mooie en zachte huid tot gevolg. Ingroeiende haartje krijgen geen kans. Puistjes verminderen. En je stimuleert de bloedcirculatie en ook nog je stofwisseling. Scrubben  is dus voor heel veel belangrijke lichaamszaken goed.




Lymfevatenstelsel...Que Pasa?
Lymfevaatstelsel... Ik had er nog nooit bij stil gestaan, totdat ik er in mijn Maan Agenda op werd gewezen. Als ik iets niet weet, dan zoek ik het graag op via google. Dat ik dan uit wordt gelachen door mijn gezin neem ik maar op de koop toe: 'Daar gaat ze weer, hoor', zeggen ze dan. Nou ja. Een mens mag zich toch wel ontwikkelen? ;-)




Maar goed, het lymfevaatstelsel. Als iemand het had over de lymfen, was het altijd net alsof een onzichtbare kracht mijn oren dicht duwde. Ik voelde mijn blik wazig worden,  had geen idee waar deze of genen het over had. Lymfen....waar zitten die dan? Wat doen die? Hoe ziet dat er uit? Nou, op de site Mens en Gezondheid vond ik de volgende omschrijving die mijn vraag enigszins makkelijk beantwoordde:


Ons lichaam bestaat voor zeventig procent uit water. Lichaamscellen zelf bestaan voor een groot deel uit water, maar tussen de cellen door stroomt ook water. Dat is handig, want daarin kunnen de organen en de cellen hun afval en andere ongerechtigheden kwijt. Het water tussen deze cellen wordt in haarvaatjes opgevangen. Dit worden lymfe genoemd, en dit is dan ook meteen een van de functies van het lymfevatenstelsel.

Oke, dus de lymfenvaten zijn haarvaatjes die het water tussen de cellen opvangen. Maar wist je dat deze haarvaatjes ook dit water schoonmaken? De haarvaatjes nemen water op en zorgen ervoor dat dit bacterievrij en afvalstoffenvrij wordt gemaakt, voordat het via je aders in het bloed terecht kan komen. Daar zorgen de witte bloedlichaampjes in de lymfen voor. Om ervoor te zorgen dat dit proces versneld wordt; je wilt immers die afvalstoffen zo snel mogelijk kwijt, kun je op verschillende manieren dit stelsel stimuleren.


Lymfevatenstelsel stimuleren:
Om de opname van dit water in het lymfevatenstelsel te stimuleren, kun je ervoor kiezen:
1. Voldoende water te drinken en gezonder te eten
2. Voldoende te bewegen.
3. Stress te voorkomen (o.a. meditatie is bijzonder geschikt)
4. Diepe ademhalingen, het liefst door de buik
2. te scrubben




Ah, daar zijn we dan aangekomen bij het doel van dit topic! Scrubben!
Bovenaan hadden we al gezien waarom het goed is om regelmatig te scrubben. Maar hoe doe je dat nou, dat scrubben en ook belangrijk; waarmee?




Hoe kan ik het beste scrubben?
Scrubben heeft het meeste effect als je in ronddraaiende bewegingen vanaf je voeten naar boven toe, naar je hart scrubt. Ook vanaf je handen via je armen naar je hart toe. Al je aders komen immers samen bij het hart.



Waarmee kan ik scrubben?
Je kunt ervoor kiezen te scrubben met een speciale lichaamsborstel, maar ook met een sisalhandschoen, een puf of een scrub zoals die te koop is bij de drogist of supermarkt. Maar als je net als ik houd van natuurlijke schoonheid, dan kun je er ook voor kiezen om zelf een scrub te maken. Zo weet je precies wat er in zo'n potje zit. Zonder geur- en kleurstoffen en andere ongezonde stofjes.


Hoe kun je zo'n scrub zelf maken?


eigenlijk alles wat niet zo gezond is om te eten... hihi ☺




* Kies een zout of suiker
Dat is niet zo moeilijk. Je kunt kiezen voor zout of suiker als basis. Zout is vaak harder dan suiker. Zout is verkrijgbaar in fijn zout, of grof zeezout. Dit grove zeezout kun je wel nog wat fijner maken in de vijzel als je dat fijn vind. Suiker is verkrijgbaar in de geraffineerde vorm, of riet- of bietsuiker.
Kies voor de huid van je gezicht voor een fijnere structuur; voor je lichaam mag het best een grove structuur zijn, mits je geen gevoelige huid hebt.


* Olie toevoegen
Voeg zoveel toe aan de suiker of zout als dat jij fijn vind. Kies voor zonnebloemolie, olijfolie, sesamolie, walnootolie, pompoenpitolie. Wil je het echt smeuïg, doe er dan flink wat olie bij (pas op met uitglijden in de douche bij gebruik!) Voordeel hiervan is dat je huid daarna meteen zacht is door de olie en je geen lotion meer hoeft te gebruiken. Je kunt het scrubmengsel dus zo smeerbaar maken als dat je zelf wilt.


* Geurtje toevoegen
Als je daarna ook nog lekker wilt ruiken, of gewoon extra wilt genieten tijdens het scrubben, voeg dan een geurtje toe. Kies voor echte etherische oliën en niet voor parfumolie. Onthoud dat alles wat je op je huid smeert in je bloedbaan terecht komt. Dan kies ik persoonlijk liever voor een 100% natuulijke etherische olie, bv lavendel (rust), rozemarijn (aktie) of salie (zuivering). In parfumolie zitten veel chemische stoffen die je liever kwijt dan rijk bent. We gingen  scrubben om ons juist te ontdoen van afvalstoffen, weet je nog ☺.








Er zijn een aantal dingen waar je op kunt letten als je gaat scrubben.
* scrub niet te vaak; houd 2x per week aan en bij een gevoelige huid slechts 1x per week of minder
* vermijd je ogen, lippen, tepels en schaamlippen; deze zijn te gevoelig voor een scrub en kunnen zelfs pijn gaan doen erna. Wees lief voor jezelf.
* gebruik voor je gezicht een fijnere scrub dan voor de rest van je lichaam
* bij een gevoelige huid ook het beste kiezen voor een fijnere scrub.


Tot slot
Als je de scrub bewaart in een afsluitbare pot, is hij ca. 12 maanden houdbaar. Als je 3 of meer kleine potjes maakt, met verschillende soorten zout, olie en etherische olie, heb je voor je gezicht, je lichaam én je  stemming een lekkere scrub voorhanden.


Heel veel succes met scrubben en veel liefs...
Vivian Dassen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.